Tamponsuz Burun Ameliyatı

Tamponsuz Burun Ameliyatı

Gerek estetik gerekse sağlık sorunları nedeniyle yapılan ameliyatlar arasında son zamanların en çok tercih edilen tedavi yöntemi olan tamponsuz burun ameliyatı tekniği, isminden de anlaşılacağı üzere operasyon sonrası eski usul gazlı bezler konulmadan yapılan ameliyat türüdür. Normal burun ameliyatı gibi temelde aynı problemi çözmeye yönelik geliştirilen bu uygulama sonrası hastalar, gazlıbez kullanılarak sonlandırılan ameliyata oranla daha az acı çekerek hastaların iyileşme süreçleri daha hızlı olmaktadır.

Artık hastalara eskiden kullanılan tamponlar uygulanmamaktadır. Bunun yerine ya yeni nesil silikon tamponlar kullanılmakta ya da eğer eğriliğin sınırlı olduğu uygun olgular ise hiç bir şey yerleştirilmeden sadece dikiş atarak ameliyat bitrilmektedir. İlaca bulanmış bezler kullanılarak yapılan ameliyat sonrası hastaların burunlarından nefes alıp vermeleri imkânsızken hava kanalı olan silikon tampon yerleştirilen ameliyatta bu durumun önüne geçilmektedir. Eskiden genel olarak burun ameliyatı olan kişiler iyileşme sonrası konulan tıkacın  burunlarından çıkarılırken duydukları acıdan bahsederek buna bağlı olarak burun ameliyatlarına karşı yakın çevrelerinde bir fobi oluşmasına neden olmaktaydılar. Ancak günümüzde yerleştirilen silikonlar ile burun ameliyatı ile bu olumsuz yorumlar tarihe karışmaktadır.

Ameliyat Öncesi Yapılması Gerekenler

Operasyonun yapılacağı merkezi seçtikten sonra doktorunuz ameliyat sonrası burnunuzun alacağı şekilden ve yapılan birkaç testten sonra genel anlamda ameliyat öncesi dikkat etmeniz gereken hususlardan bahsedecektir.

Bunlardan biraz bahsedecek olursak;

• Ameliyatı planlanan hasta baş ağrısı haplarından ve diğer sıvı içerikli ilaçlardan uzak durmalıdır.
  • Ameliyat öncesi özellikle grip gibi solunum yollarına etki eden hastalıklara yakalanmamak için azami gayret göstermelidir.
  • Doktorun vermiş olduğu beslenme çizelgesine dikkat edilmeli özellikle kola gibi gazlı içecek tüketmemelidir.
  • Kan sulandırıcı gıdalar tüketmemeli, ilaçlar kullanılmamalıdır.
  • Ameliyattan en az 1 hafta önce aspirin gibi kan sulandırıcı ilaçların kullanımı bırakılmalıdır.
  • Sigara kullanılıyorsa operasyon öncesinde bırakılmalıdır. Sigara yaranın iyileşme sürecini yavaşlatabilir.
  • Bitki çayları bazen kanamayı arttırabileceğinden tamponsuz burun ameliyatı öncesi içilmemesi uygun olur.

Neden Tamponsuz Burun Ameliyatı?

Burun ameliyatları sonrası hastalar genel olarak baş ağrısı ve basınç gibi şikâyetlerden bahsederler ve eski usul tampon kullanılarak yapılan ameliyatlarda daha sık görülen bu şikâyetlerin tek nedeni burunda bulunan tıkaç nedeni ile hastanın sağlıklı nefes alamayarak beyne gitmesi gereken oksijen miktarının yeterli olmayışıdır. Ameliyat sonrası kanamayı durdurmak için kullanılan gazlı bez ve benzeri tıkaçlar  burundan nefes almayı zorlaştırarak hayat kalitesini düşürmekteydi. Dolayısı ile ağızdan alınan nefesler boğaz ağrıları ve çeşitli mikroplar yüzünden hastalanmalara neden olmaktaydı. Yemek yeme problemi ile de karşı karşıya kalan hastaların vücut direnci düşerek iyileşme süreleri uzamaktaydı.

Tamponsuz burun ameliyatı seçeneğinde eski usul tampon yerine kullanılan silikonlarda bulunan hava kanalları ameliyatın hemen ardından sağlıklı bir şekilde nefes almanızı sağlayarak ciddi anlamda konfor sağlıyor. Baş ağrısı, morluklar ve şişme gibi ameliyat sonrası görülen semptomlar tamponsuz yöntem sayesinde oluşmamaktadır. Kesilen ve gerekli işlem yapıldıktan sonra dikimi gerçekleşen dokularda kullanılan ipler iyileşme sonrası tekrar alınmak zorunda kalınmaması ve hastanın yaşam kalitesinin etkilenmemesi için kendiliğinden eriyerek dokuya karışan özel maddelerden oluşmaktadır.

Tamamen hasta odaklı geliştirilen bu uygulama ile artık burun ameliyatları korkulu rüya olmaktan çıkmaktadır. Tamponsuz burun ameliyatını gerçekleştirecek olan ekip operasyon sırasında çok dikkatli davranmalı ameliyat sırasında oluşabilecek kanamaların önüne geçmelidirYerleştriilen silikon tamponlar da eski usul tıkaçlar gibi dokulara baskı yaparak kanamanın önüne geçmektedir. Tamponsuz burun ameliyatı sonrası hastalar çok daha kısa sürede iyileşerek 10. Gün sonunda rutin hayatlarına devam edebilmektedir. Burna takılan tamponun tekrar çıkarılmayacak olması ve buna bağlı gelişebilecek olumsuzluklar hastanın hem psikolojik hem de biyolojik olarak etkilenmesinin önüne geçmektedir.

Tamponsuz Burun Ameliyatı Sonrası Bilinmesi Gerekenler

Başarılı geçen her ameliyatın ardından uyulması gereken bir takım kurallar vardır ve bu kurallar hastanın iyileşme sürecinin kısaltılarak sağlığına hızlı bir şekilde kavuşması için oldukça önemlidir. Bu süreçte doktorunuzun çizdiği yol haritası sizi hızlı bir şekilde sonuca ulaştıracaktır.

Genel olarak Tamponsuz burun ameliyatı sonrası bazı durumları ve neler yapmanız gerektiğini bilmeniz gerekiyor. İlk günlerde burnunuzdan küçük çaplı sızıntılar gelebilir, gayet normal olan bu durum karşısında endişe etmenize gerek yok. Baş ağrısı ve uzun süren açlık anesteziden kaynaklı olabilir. Kısa süre içinde sağlığınıza kavuşacaksınız endişelenmeyin. Burun ve çevresinde  gazlı bez tamponlu yapılan ameliyata göre çok daha hafif ağrılar baş gösterecektir. Ameliyat bittikten yaklaşık 1 saat sonra meyve suyu ve çorba gibi sıvı gıdalar tüketmeye başlayabilirsiniz. Bir gün sonra is dilediğiniz yemeği yiyebilirsiniz. Nadir olarak bulantı görülebilir. Doktorunuzun tavsiyesine göre yüzünüzün belirli bölgelerine soğuk uygulama yapabilirsiniz. Genellikle 3,5 saat sonra hasta kendini iyi hisseder ve eve dönebilirsiniz. İlk hafta antibiyotik ve ağrı kesici kremlere ihtiyaç duyulabilir. İlk hafta başınızı öne eğmemeye gayret etmeli ve uyku sırasında çift yastık kullanmalısınız. Burun ıslanmadan 2 gün sonra duş alınabilir. Hapşırma esnasında ağzınızın açık pozisyonda olmasına dikkat etmelisiniz. İlk hafta mümkünse gözlük kullanılmamalı. Birinci hafta lens kullanmaktan kaçınmalısınız. Burnunuzu her türlü temas ve darbelerden azami ölçüde korumalısınız. Zaman içinde burun içindeki yaralarınız kabuk bağlayacak ve iyileşme süreci hızlanacaktır. Okyanus suyu ve benzer spreyleri burnunuzu temizlemek ve nemlendirmek için kullanabilirsiniz. Tamponsuz burun ameliyatı sonrası çok fazla şişliğiniz olmayacak ve ağrı hissetmeyeceksiniz ancak soğuk uygulama doktorunuzun tavsiye ettiği zaman dilimleri içinde yapılmaya devam edilmeli.