Ne Yapmalı Ne Zaman Doktora Başvurmalı?

Ne Yapmalı Ne Zaman Doktora Başvurmalı?

Lenf bezleri tüm vücutta vardır ama büyük bir çoğunluğu boyunda yerleşmiştir. Sık üst solunum yolu enfeksiyonu geçirenlerde özellikle çocuklarda boyunda elle hissedilebilen yumrular olabilir. Çocukların boyunlarının ince olması da bu lenf düğümlerinin kolay hissedilmesinin diğer bir sebebidir. Geçirilen bir enfeksiyona bağlı olan lenf bezi şişlikleri hastalığın tedavisi ile gerileyecektir. Tedaviye rağmen büyüyen veya enfeksiyon olmadan oluşan şişliklerde, üzerinde kızarıklık veya mor renk değişikliği olan sert ve ağrılı şişliklerde, hızlı büyüme gösteren ve sayıca giderek artış gösteren kitlelerde en kısa zamanda Kulak Burun Boğaz uzmanına başvurmak gereklidir. Çocukluk yaş grubunda boyun kitlelerinde ön planda enfeksiyona bağlı lenf bezi büyümeleri akla gelir. ileri yaşta görülen ve hızlı büyüme gösteren boyun kitlelerin de ise mutlaka kötü huylu tümörler akılda tutulmalıdır. Kitlenin her zaman kesin nedeni ilk muyanede tespit edilmeyebilir. Bu durumda kitlenin ne zamandır olduğu, eşlik eden başka bulguların olup olmadığı, hastanın yaşı, vücudun başka bölgelerinde de benzer şişliklerin olup olmaması tanıda oldukça yardımcıdır.

KBB hekimince ayrıntılı bir muayene ve endoskopik muayenelerin ardından tanıda yardımcı olması amacıyla kan tetkiklerinin yanısıra ultrasonografik incelemeler, bilgisayarlı tomografi ve magnetik rezonans inceleme gibi görüntüleme yöntemleri kullanılabilir. Bazen bu tetkikler neticesinde kesin tanıya ulaşılamaz ve boyundaki kitleden ince bir iğne ile sıvı alınıp bu sıvının patolojiye gönderilmesi gerekebilir. Özellikle lenfoma gibi bazı hastalıklarda ise iğne alınan patoloji örneği de kesin teşhis vermeyebilir ve lenf nodunun tamamının çıkarılması gerekebilir. Bu tetkik ve muayene bulgularının sonuçlarına göre de başka kliniklerce konsültasyon ve ek tetkiklerde istenebilir.