Her Geniz Eti Ameliyat Edilir mi?

Her Geniz Eti Ameliyat Edilir mi?

Geniz Eti Nasıl Hastalık Yapar?

Geniz eti ya da tıbbi adıyla adenoid denen doku burnumuzun arkasındaki nazofarenks boşluğunda yani geniz bölgesinde olur. Geniz eti bir organ değil bir doku kalınlaşmasıdır. İnsan vücudu için bir faydası yoktur . Sık hastalanan çocuklarda şişerek büyür ve burnun arkasını tıkar hale gelir. Geniz boşluğunu doldurduğunda orta kulakta sıvı birikmesi ve bunun sonucunda işitme kaybı, burun bölgesinde sinüzit, üst solunum yolları enfeksiyonu sıklığının ve şiddetinin artması gibi sorunlara yol açar. bir noktadan sonra bir kısır döngü oluşur. Enfeksiyon sıklaştıkça geniz eti daha çok şişer, geniz eti şiştikçe enfeksiyon daha sıklaşır.

Belli bir hastalık şiddet eşiği aşıldıktan sonra geniz eti büyümesi geri dönülmez hale gelir ve artık operasyon kaçınılmaz olur. Geniz eti operasyonu için gereklilik kulaklarda sıvı birikmesi ,zarda çökme ve ilerlemiş duyma kaybı oluşmasıyla, enfeksiyonların sürekli olması ve ağır geçmesiyle, antibiotik kullanımının neredeyse bir mecburiyet haline gelmesiyle belirir.Bu noktanın ötesindeyse büyüme ve gelişme geriliği , yüzde şekil bozuklukları , bilişsel seviyenin düşmesi, okul başarısının gerilemesi ortaya çıkar.

Geniz Eti Ameliyat Haricinde Tedavi Edilebilir mi?

Yazımızın başlığında sorduğumuz sorunun cevabını şimdi verelim: Her geniz etinin ameliyat edilmesine gerek yoktur. Ancak ameliyattan kurtulmak için bahsettiğimiz bulguların ortaya çıkmamış olması ve çocuğun tedavisine bu noktadan önce başlanması gerekir.

Çocuklarda üst solunum yollarının sık görülmesi çocuğun topluma yani kalabalık ortama karışması ile başlar. Bu dönem sıklıkla yuvaya ya da okula başlama dönemidir. Okul öncesi eğitimin yaygınlaşması ile bu dönemin başlangıcı 2-3 yaşa kadar inmiştir. Bir başka grup da kalabalık aile ortamında yaşayan ya da okula giden abisi ablası olan çocuklardır. Bu grupta hastalıklar yenidoğan dönemiyle başlar.

Büyük şehirde yaşıyorsanız, kirli hava ve kalabalık enfeksiyonları tetikleyeceği için çocuğunuzu sürekli takip eden bir çocuk doktorunuz olmalıdır. Eğer enfeksiyon sıklığı arttıysa ve doktor ziyaretleriniz sıklaştıysa, sürekli ilaç tedavisi alıyorsa çocuk doktorunuzun sizi bir KBB uzmanına gönderme vakti gelmiştir. Anlattığımız bulguların yanında çocuğunuz gece ağzı açık uyumaya başladıysa , horluyor veya benzeri tıkanma sesleri çıkarıyorsa geniz eti büyümesinden şüphelenilir. Söylediklerinizi tekrarlatıyorsa, televizyonun sesini açıyor ya da dibine giriyorsa geniz etine bağlı kulakta sıvı birikiyor anlamına gelebilir, mutlaka muayenesi yapılmalıdır.

Hastalık sıklığı arttığında çocuk doktorunuzun KBB uzmanından alacağı destek, oluşan enfeksiyonların erken ve kapsamlı tedavi edilmesi, varsa bağışıklık sistemini zayıflatacak hastalıkların tedavilerine özen gösterilmesi, geniz eti büyümesine eşlik edebilen sık bademcik iltihabı ve sıvı birikmesi gibi durumların tedavisi, çocuklarda sık görülen allerjik sorunlara dikkat edilmesi, çocuğun yaşadığı ortamın mümkün olduğunca sağlıklı hale getirilmesi ameliyatı önleyecek çözüm olabilir.

Anne Babalar Çocuklarını Korumak İçin Ne Yapabilirler?

Öncelikle çocuğunuzun sağlıklı beslenmesine dikkat etmelisiniz. Örneğin gerçek bal ve pekmez (bulabilirseniz keçiboynuzu pekmezi) bağışıklık sistemini güçlendirir. Mikrop bulaşabilecek ortamlardan yani kapalı, havasız, klimalı mekanlardan örneğin alışveriş merkezlerinden uzak durmalısınız. Unutmayın AVM’ler adı üstünde sadece alış veriş içindir buraları gezmek ve vakit geçirmek için kullanmamalısınız. Açık havayı örneğin parkları, deniz kıyısını tercih etmelisiniz. Yağmurlu havada parkta oynarken çamur içinde kalmak , AVM’nin içindeki eğlence merkezinin top havuzunda oynamaktan çok daha sağlıklıdır. İnsanlardan bulaşan mikroplar çocukları doğal ortamdan bulaşan mikroplardan çok daha fazla hasta ederler. Aynı şekilde yüzmek içinde seçme olanağınız varsa havuzları değil denizi seçmelisiniz. Kışın büyük şehirlerde havuzdan başka seçeneğimiz yok ama tatile gittiğinizde zamanınızı su kaydırağında ve havuz kenarında geçirmek çocuğunuz için büyük bir kayıp olacaktır. Tuzlu deniz suyunda yüzmek, oynamak çocuğunuz için sağlığı için faydalıdır, geniz etinin yanında alerji ile mücadelenizde de yararlı olacaktır.