Horlama

Bir tür uyku bozukluğu olan horlama; halk arasında işitsel karşılığı bulunan ve horlama problemi olan kişinin çevresindeki insanları bu nedenle rahatsız eden bir durumdur. Öyle ki komedi eserlerinde dahi gülünç bir durum olarak değerlendirilen horlama problemi; tedavi edilmediği sürece ciddi problemlere yol açabilmektedir.

Horlama Nedir?

Uyku sırasında solunum sürecinde yaşanan aksamalar sonucu açığa çıkan horlama, tıp literatüründe; hava akımının dar bir alandan geçerken boğaz bölgesinde yumuşak dokulara çarpması sonucunda oluşan ses olarak tanımlanmaktadır. Halk arasında horlamanın kaynağı genellikle burun olarak bilinse de asıl olan üst solunum yollarında dil ve yutak bölgelerinde yaşanan yapısal problemlerdir.

Horlama problemi yaşayan kişilerde uykunun bölünmediği ya da solunuma kısa süreli duraklamalar yaşanmadığı durumlarda basit horlama olarak tanımlanmaktadır ve herhangi bir tedavi sürecine ihtiyaç duyulmamaktadır. Ancak horlama probleminin solunum düzensizliklerine uyku bozukluklarına neden oluyorsa; tedavi edilmesi gerekmektedir.

Horlama Hangi Problemlere Neden Olur?

Horlama; gerek problemi yaşayan hastalarda gerekse de yakın çevresindeki kişilerde çeşitli olumsuzluklara neden olabilmektedir. Bunlar şu şekilde sıralanmaktadır;

• Çevresindeki kişilerin horlama sesinden rahatsız olması ve uykusuzluk problemi
  • Horlayan kişide uyku düzensizlikleri
  • Uyku problemi nedeni ile konsantrasyon bozukluğu
  • Baş ağrısı, yorgunluk ve halsizlik
  • Ağız açık uyunması sebebi ile boğaz enfeksiyonları
  • Solunum duraksaması sebebi ile uzun vadede kalp ve damar hastalıkları

Horlama problemi yaşayanlar genellikle bu durumun farkında olmamaktadır. Hasta ile aynı odayı ya da aynı evi paylaşan yakın çevresi tarafından teşhis edilebilmektedir. Bu durumda hastaların çoğu horlama nedeni ile çevresinin şikayetçi olması üzerine doktora başvurmaktadır.

Horlama Problemine Karşı Hangi Önlemler Alınmalı?

Horlama problemine karşı insanların günlük yaşam içerisinde alabileceği birtakım önlemler bulunmaktadır. Bu önlemler aşağıdaki gibidir;

• Kilo verilmeli ve ideal kilo korunmalı
  • Alkol tüketimi minimum düzeye indirgenmeli
  • Özellikle uyku öncesinde alkol tüketilmemeli
  • Akşam yemeklerinde hafif öğünler tüketilmeli
  • Yastık tercihi yüksek yastıklardan yana olmalı
  • Burun açıcı bantlar kullanılmalı
  • Sırt üstü yatmayı önleyecek birtakım önlemler alınmalı (sırta tenis topu bağlama gibi)

Yukarıdaki önlemler horlama problemi yaşayan birçok insanın uygulama sonucunda horlama problemine çare olabilmektedir. Ancak bazı hastalarda bu önlemlere rağmen horlama problemi ve bunun yanı sıra uyku düzensizlikleri ile solunum problemleri devam edebilmektedir.  Bu hastalarda mutlaka tedaviye ihtiyaç duyulmaktadır.

Erkeklerin Daha Çok Horlama Nedeni Nedir?

Horlama problemi üst solunum yolundaki dokularda yağlanma ve yağlanma sonucunda solunum yolunun daralması ile açığa çıktığını belirtmiştik. Yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen verilerde erkeklerin kadınlara oranla daha çok horlama problemi yaşadığı bilgisine ulaşılmaktadır.

Daha çok erkeklerin horlama nedenleri vücuttaki yağlanma bölgelerinin kadınlarınkinden farklı olmasıdır. Kadınlar kalça ve alt ekstremite bölgesinde daha çok yağlanma yaşarken erkeklerde karın ve boyun bölgesinde yağlanma yaşamaktadır. Karın içi basınç diyaframa baskı uygulamakta ve bu nedenle göğüs içi basınç da artmaktadır. Aynı zamanda dil arkaya kaymakta ve yutak bölgesindeki dokular gevşemektedir. Bütün bunların sonucunda solunum sürecinde yumuşak dokulara çarpan hava titreşimli bir ses (horlama) açığa çıkmasına neden olmaktadır.

Horlama Tedavisi

Gelişen teknoloji her alanda olduğu gibi tıp alanında; hastalıkların tanı ve tedavilerinde de birçok yeni olanak sağlamıştır. Horlama tedavisi ise birçok farklı yöntemle uygulanabilmektedir. Bu yöntemler; dilin geriye gitmesini engellemek amacı ile dil bastırma işlemi, ağız içi boşluğunu genişletmeye yarayan ağız içi aparatların kullanımıdır. Sözü edilen cerrahi dışı uygulamaların yanı sıra birtakım ameliyatlarla da horlama tedavisi mümkün olabilmektedir.

Cerrahi yöntemlere başvurulmadan önce mutlaka ayrıntılı bir fizik muayene ve horlama testi uygulanması gerekmektedir. Bununla birlikte günümüzde pek çok doktor; cerrahi dışı yöntemlerin her birinin denenip fayda sağlamadığı durumlarda horlama tedavisi için ameliyata başvurmaktadır.

Horlama ve Uyku Apnesi Arasındaki Benzerlikler Nelerdir?

Gerek horlama gerekse de uyku apnesi fiziksel nedenler ile açığa çıkan uyku bozukluklarıdır. Bazı hastalarda salt basit horlama problemi yaşanırken bazı hastalarda horlama problemine uyku apnesi eşlik edebilmektedir. Horlama problemine uyku apnesi probleminin de eşlik ettiği durumlarda hastanın ertelemeden alanında uzman bir kulak burun boğaz doktoruna başvurması önerilmektedir. Uyku apnesi; uyku sırasında solunum yollarının çeşitli nedenler ile kapanması ve bunun sonucunda da vücudun yeterli oranda oksijen alamaması durumudur. Uyku apnesi probleminde hastanın belirli aralıklar ile süreli oksijensiz kalması; yorgunluk, uykusuzluk, halsizlik ve konsantrasyon bozuklukları ile birlikte ciddi kalp problemlerine yol açmaktadır. Uyku apnesi problemi ve horlama problemi her yaştan insanda görülmekle birlikte çocuklarda görülmesi okul başarısını büyük oranda olumsuz etkilemektedir.

Günümüzde gerek horlama gerekse de uyku apnesi problemlerinin teşhisi; neden olan faktörlerin değerlendirilmesi ve tedavi planlamasının nitelikli bir şekilde uygulanabilmesi adına uyku analizi testi (polisomnografi) ve benzeri incelemeler de uygulanabilmektedir. Horlama problemine eşlik eden uyku apnesi problemi yaşayan kişiler günlük yaşamlarında çeşitli olumsuzluklar yaşamakla birlikte aynı zamanda uzun vadede ciddi sağlık problemleri de yaşayabilmektedir.