Dış Kulak İltihabı

Dış Kulak İltihabı

Kulak kepçesi ve kulak zarı arasında kalan bölgeye dış kulak yolu denir. Bu bölüm sıcak havalarda veya su ve nem ile ile sürekli teması olan kişilerde iltihaplanabilir. Daha çok ya mevsiminde rastlanan bir iltihap şeklidir. Yüzücülerde sık görüldüğü için halk arasında yüzücü kulağı diye de adlandırılır.

Dış kulak yolunda bulunan kulak kiri aşırı miktarda olmadığı sürece oradaki cildi dış ektenlere, enfeksiyolara karşı koruyan bir tabakadır. Bu tabakanın kulak pamukları ve benzeri cisimlerle sık temizlenmesi, karıştırılması, cildin sürekli su ve nemle temas halinde olması koruyucu işlevinin bozukmasına yol açar ve enfeksiyonlara zemin hazırlar. Kirli denizde yüzmek, temizliğin şüpheli olduğu havuzlara girmek ya da sadece suda çok uzun süre kalmak bile enfeksiyonu tetikleyebilir.

Bu hastalığın en belirgin belirtisi ağrıdır, kulak kepçesi çekildiğinde, kulağa dokunulduğunda ya da çeneyi oynatırken, ağrı artar. Kulak deliği girişine bakıldığında şişlik ve akıntı görülebilir. Dış kulak yolunun şişip kapandığı durumlarda o kulakta duyma azlığı da oluşur.

Böyle bir süreç başladığında zaman kaybetmeden bir kulak burun boğaz uzmanına ulaşmak gerekir, çünkü hastalık özellikle sıcak havalarda çok çabuk ilerleyebilir. Doktor durumun şiddetine göre kulağa uygun pansumanı yapar, kulak damlaları ve gerekirse ağızdan alınan antibiotik ve ağrı kesici başlar. Şiddetli hastalık hallerinde doktora bir kaç defa üstüste pansumana gitmek gerekebilir.

Hastaların dış kulak iltihabı olduğunda kendi yapabilecekleri şeyler kulağı kuru tutmak, mümkün olduğunca sudan uzak durmak, kulaklık ve varsa işitme cihazı kullanımını en aza indirmektir. Dış kulak iltihabına yakalanmamak içinde kirli deniz ve havuzlardan uzak durmak ve kulakları gereksiz yere kurcalamamak faydalıdır. Genel bir kural olarak denizler havuzlardan daha sağlıklıdır. Çünkü bazen hijyenik kurallara uyulan temiz bir havuz bile allerjik kişilerde dezenfektanlar nedeniyle iltihabı tetiklenebilir.a