Burun Ameliyatı Sürecinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Burun Ameliyatı Sürecinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Burun estetiği dünya üzerinde en çok gerçekleştirilen operasyonlardan biri. Geliştirilen yeni teknikler ile burun estetiği yaptırmak eski yöntemlere göre çok daha kolay ancak operasyon kadar sonrasında da nelere dikkat edilmesi gerektiği büyük önem taşıyor.

Burun estetiği ameliyatlarında operasyon aşamasından sonra başlayan süreç ile burun şeklinin oturmasına kadar geçen süre de ameliyat sonrası dönemde önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle burun estetiği sonrası dikkat edilmesi gerekenlerin iyi bilinmesi ve doktorunuzun söylediklerinin doğru uygulanması gerekir.

Burun estetiğinde yeni yöntemler ile hastalar bazen hastanede yatmamakta bazen ise 1-2 gün yatmaktadır. Ancak hastanede yatsalar da yatmasalar da ameliyat genel anestezi altında gerçekleştirildiği için hastalar üzerinde halsizlik yaratabilmektedir. Bu nedenle mutlaka ameliyat sonrası birkaç gün sosyal yaşama biraz ara verilmesi ve dinlenilmesi gerekmektedir. Ameliyat sonrası süreçte özellikle silikon tamponlar çıkana kadar hem dinlenme anında hem de uyumak için kişilerin mutlaka çift yastık kullanmaları önerilir. Aynı zamanda başın dik tutularak yatılması ödem oluşmasını önler. Bu nedenle hastalar mutlaka çift yastık kullanarak başları dik yatmalıdır. Burun estetiği sonrası birkaç gün boyunca burnunuzda silikon yaprakçıklar olacağı için burun tıkanıklığı görülebilir ve hastalar hem burun hem de ağızlarından birlikte nefes alırlar. Bu da ilerleyen süreçte ağız kuruluğuna yol açar. Ağız kuruluğunu ve dudaklarda çatlamaları önlemek için bol bol sıvı tüketilmelidir. Ancak su tüketilirken yavaş yavaş içilmeye özen gösterilmelidir. Dudak ise nemlendirici ile nemlendirilmelidir. Burun estetiği sonrası hastaları en çok endişelendiren durumların başında kanamalar gelmektedir. Ancak ameliyat sonrası burundan pembe sıvı şeklinde akıntıların olması normaldir. Ancak eğer ki burnunuzdan gelen akıntı kan renginde ise ve yoğunsa mutlaka doktorunuza hemen başvurmanız gerekmektedir. Operasyon öncesi böyle bir durum öngörüleceği için doktorunuz sizi bu konu hakkında mutlaka bilgilendirecektir. Olası kanamalar içinse beklemeden doktorunuzu bilgilendirmeniz çok önemlidir. Burun cildi burun estetiği sonrası hassas olmaktadır. Bu nedenle korumak gereklidir. Güneş ışığı burun cildinde tahrişlere yol açabileceği için mümkün olduğunca burnu güneş ışınlarından korumak gerekir. Hatta burun estetiği olmuş hastaların oda sıcaklarının da belirli bir seviyede tutulması hastalar açısından sağlıklı olacaktır. Doktorunuza danışmadan ağrı kesici kullanmamalısınız. Ameliyattan önceki akşam ılık bir duş alarak erken yatmanızı tavsiye ederiz. Makyaj yapmamalı, oje sürmemeli, saç spreyi ve jöle kullanmamalısınız. Burun estetiği ameliyatı sonrası hastaların en çok dikkat etmeleri gereken konulardan biri de diş fırçalamadır. Özellikle üst çene için oldukça hassas davranılmalıdır. Burun estetiği sonrası yumuşak diş fırçası kullanılmalıdır. Üst dudak olabildiğince hareket ettirilmemelidir. Burun estetiği olmuş hastalar için kafa basıncı ve kan basıncı oldukça önemlidir. Spor yapmak kan basıncını arttırdığı için en az 2 hafta boyunca spordan uzak durmalısınız. Bu süreçte hafif tempolu yürüyüşler yapabilirsiniz. Ayrıca günlük yaşamda da kendinizi yoracak işlerden kaçınmalı özellikle başınızı öne eğmemeye özen göstermelisiniz. Burun estetiği sonrası burun şeklinin oturması için ameliyat sonrası süreçte doktorların önerilerine uymanın ne kadar önemli olduğunu söylemiştik. Bu önerilerden biri de gözlük kullanımına dairdir. Gözlük kullanan hastaların ameliyat sonrası özellikle ilk 2 ay boyunca kullanmamaları gerekmektedir. Lens kullanan hastalar ise doktorları ile ne zaman kullanabilecekleri hakkında konuşmalıdırlar. Acil bir durum varsa 3-4 gün sonra lens kullanmaya başlayabilirler. Burun tıkanıklığı burun estetiği ameliyatı sonrası genellikle hastalarda çok sık görülen bir durumdur. Eğer silikon tamponlar konduysa onlar çıktıktan sonra da hastaları rahatsız edebilirler. Ancak bu durumun üstesinden doktorunuzun önerdiği sprey ile gelebilirsiniz. Bu spreyler hem yaralarınızın iyileşme sürecinde yardımcı olur hem de nefes alma açısından sizi rahatlatır. Burun temizlemek denilince aklınıza sert bir şekilde sümkürmek gelmemelidir. Bu hareket burun içi kanamalara neden olabileceği için önerilmemektedir. Doktorunuzun önerdiği şekilde kulak çubuğu ile yavaş hareketlerle 2-3 defa burnunuzu temizleyebilirsiniz. Ayrıca yola çıkacak hastalar için burun temizliği çok önemlidir ve yolculuk öncesi mutlaka burun temizlenip doktorun önerdiği sprey kullanılmalıdır. İlk üç hafta boyunca sigara içmeyin. Bu tavsiye ameliyattan önce ve sonrası üç hafta için geçerlidir.

Bazı riskler doğası gereği bütün ameliyatlarda mevcuttur. Bunlar herkesin başına gelebilen, çok sorun yaratmayan ama yine de dikkat edilmesi gereken problemlerdir.

• Değişmiş ya da azalmış koku alma ve nadiren tat alma duyusu
  • Burun tıkanıklığı
  • Gözlerin ya da gözyaşı kanallarının hasar almasıyla oluşan şişme ve sulanma
  • Burun sütununda sarkma ya da gerilme
  • Burun ucunda uyuşukluk ya da pigmentasyon gibi hafif deri problemleri
  • Kemik törpülenmesi sonrası meydana gelen kemik şekli bozuklukları
  • Gözlerde yorgunluk ve göz çevresinde siyah halka oluşumu

Bu komplikasyonlar ve yan etkilerin çok nadir de olsa yaşanma ihtimalini en aza indirmeniz gerekir. Eğer yukarıdakilerden herhangi birini yaşarsanız, hangi problem olursa olsun, cerrahınız yardımcı olmak için mümkün olan en yakın zamanda yanınızda olacak, problemi çözmek ve rahatsızlığı gidermek için elinden geleni yapacaktır. Ancak nadir durumlarda revizyon rinoplasti ameliyatı problem yaratabilecek anormalliklerin düzeltilmesi adına gerekli olabilir. Yapılması gerekenleri doğru ve zamanında uyguladığınızda burun estetiği şikayetlerinin oluşması mümkün olmayacaktır. Unutmayın, kendinizi iyi hissetseniz de ameliyat sonrası sürecin doğru yönetilmesi ameliyat kadar önemlidir.