Boyunda Kitle Nedir ve Nasıl Oluşur?

Boyunda Kitle Nedir ve Nasıl Oluşur?

Boyun bölgesi üstte çene altta da köprücük kemiklerine kadar olan alanı içerir. Boyunda karşınıza çıkan şişlik enfeksiyona bağlı olarak büyümüş bir lenf bezesine, doğumsal kaynaklı kistik bir kitleye ve bu kitlenin aniden büyümesine, baş boyun bölgesinde yerleşmiş kötü huylu tümörlerin buradaki lenf bezelerine yayılmasına, lenf bezlerini tutan iyi veya kötü huylu hastalıklara bağlı olarak olabilir. Yine boyun bölgesinde yerleşim gösteren bazı organları(tükrük bezleri, tiroid,gırtlak, kas dokusu ) tutan hastalıklarda da ilk bulgu boyunda bir şişlik olabilir.

En sık görülen boyun şişliği nedeni lenf nodlarıdır. Normalde boynumuzda yerleşen lenf nodları ele gelmez ve dışarıdan belli olmazlar. Lenf bezlerinde büyümenin nedeni sıklıkla enfeksiyonlardır. Enfeksiyon hastalıkları boyun bölgesine direk yerleşerek şişlik ortaya çıkarabilecekleri gibi, sinüs, diş, ağız veya bademcik gibi baş ve boğaz bölgesinde yerleşip hastalık yaptıktan sonra buna reaksiyon olarak boyun lenf bezlerinin şişirerek de dolaylı olarak boyun şişliği oluşturabilirler. Bunlar genelde ağrılı olup, hızlı büyüme göstermiş ve sayıca birden fazla olabilirler. Bunun yanı sıra doğumsal kaynaklı kistlerde boyundaki şişliklerin bir diğer nedenidir. Bu kistler sıklıkla ağrısız üzerinde ısı artışı renk değişikliği olmayan uzun süre boyutunda değişiklik olmayan kitleler şeklinde karşımıza çıkar. Baş boyun bölgesinde ki lenf bezleri eğer kötü huylu bir tümörün bu bölgeye yayılmasına bağlı olarak büyümüşse ya da kitlenin kendisi bu bölgedeki dokuların kötü huylu hastalıklarına bağlı ise kitle sıklıkla sert, yapışık tarzda olabilir.